Marktplaats Forum!
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Marktplaats is bij uitstek het platform voor oplichters

Ga naar beneden

Marktplaats is bij uitstek het platform voor oplichters Empty Marktplaats is bij uitstek het platform voor oplichters

Bericht  zilverik ma 22 apr 2013, 19:55

Onlangs op Marktplaats een doosje gekocht als zijnde van massief zilver, dat geen zilver bleek te zijn. Kosten inclusief verzendkosten: 158 euro. Het werd aangeboden als zilver en ik heb voor de zekerheid gevraagd of het - zeker weten - van massief zilver is. Mocht het dat niet zijn, dan wilde ik het terug kunnen sturen, waarbij ook mijn portokosten zouden worden vergoed. Geen probleem, aldus de verkoper. Per bank (overboeking) betaald. Niet opgemerkt dat het adres en telefoonnummer van de verkoper niet stonden vermeld. Dat had mij te denken moeten geven (voordat ik het geld overboekte).
Na ontvangst van het zgn. zilveren doosje zag ik onmiddellijk dat het geen zilver was. Toch nog even gecheckt bij een juwelier/antiquair. Geen greintje zilver. Verkoper (ene Peter) gemaild dat ik het terug wilde sturen. Geen reactie. Nog een paar keer gemaild. Geen reactie. E-mail naar Marktplaats. Antwoord van Marktplaats: Wij zijn geen partij. U kunt zich wenden tot een juridisch loket. Vele wachtenden voor u. U kunt een chat aanvragen met een medewerker van het juridisch loket. Dat bleek niet te werken. Opgegeven na een lange tijd vergeefs proberen. Melding gemaakt bij de ING, de bank van verkoper Peter, die daar verder niets mee doet en dat ook laat weten. Aangifte gedaan bij de politie, internet oplichting. Automatische reactie van de politie: aangifte genoteerd. Bij de reactie van de politie was nog een formulier toegevoegd, waaruit bleek dat er nog iets moest worden ingevuld. Wil ik slachtofferhulp? En dat soort vragen. Er moest ook iets worden ingevuld door de politie en dat begreep ik niet helemaal. Waar moest ik met dat laatste formulier heen? Dus ik naar de dichts bijzijnde politiepost in mijn woonplaats. Daar konden ze er niets mee omdat het om internetoplichting ging. Ander loket. En welk wisten ze niet. Het is nieuw. Terug naar de site van de internetpolitie. Nog eens goed lezen en dan blijkt dat ze niets doen met een aangifte, tenzij blijkt dat er meerdere aangiftes tegen een bepaald persoon zijn. Pas dan zou ik eventueel van ze horen. Verkoper Peter (waar ik verder alleen van weet dat ik het geld heb overgemaakt naar de ING op naam van P. Markusse, rekeningnummer: 6914607) op de hoogte gesteld van mijn aangifte en mijn melding aan ING en Marktplaats. Peter reageert dat Marktplaats niets voor mij zal doen, dat hij mij veel plezier wenst met mijn doosje en dat hij mij succes wenst om hem aan te pakken. Toch weer het juridisch loket gebeld. Ditmaal had ik het geduld om te wachten, totdat ik iemand aan de lijn kreeg. Die deskundige medewerker wist mij haarfijn uit te leggen dat ik mijn geld kwijt ben. Een adres zal ik nooit krijgen vanwege de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Op rechtsbijstand heb ik geen recht omdat het bedrag te laag is. Dan moet ik een advocaat inhuren op eigen kosten en dat wordt duur. Dat wordt zeker kostbaar als je ook denkt aan proceskosten en dergelijke. Hij rekende het me voor. Kortom, neem je verlies. Pech gehad. Niets aan te doen.
Na enige reflectie kom ik tot de volgende conclusies.
1. Koop niet op Marktplaats. D.w.z., tenzij je zeker bent dat je niet wordt beduveld, omdat je ter plekke het item controleert. Dan moet je er dus naar toe. Bij eBay is er daarentegen een goede kopersbescherming, ook internationaal. Dus dat zou Marktplaats ook kunnen doen, maar dat doen ze niet. Bij eBay is er de mogelijkheid voor feedback voor verkopers en kopers. Plus aantallen transacties. Dat is er niet bij Marktplaats. Marktplaats hanteert evenals eBay, de term "kopersbescherming" (ook de "Afdeling Kopersbescherming"). Dat is in het geval van Marktplaats, misleidend. Er is geen kopersbescherming bij Marktplaats. Er is uitsluitend een doorverwijzing naar een algemeen (en doorgaans slecht bereikbaar) juridisch loket. En, achteraf gezien, zijn er veel waarschuwingen voor kopers. Jawel, ze hebben zich juridisch zelf goed ingedekt. Een doortrapte opzet.
2. Koop op internet niet met een directe (bank)overboeking. Niet op Marktplaats, niet op eBay, niet op de site van een webwinkel. Koop alleen via PayPal of via een incassoprocedure. Als er iets misgaat, krijg je namelijk je geld terug. En via een overboeking niet.
3. Koop niet als de naam en adresgegevens van de verkoper je niet bekend zijn.
4. Koop niet als er geen feedback mogelijk is wat betreft je koop en/of de verkoper.



zilverik

Aantal berichten : 1
Registratiedatum : 22-04-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum